Trace:

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revisionPrevious revision
Next revision
Previous revision
Next revisionBoth sides next revision
artists [2022/05/24 15:07] signeartists [2022/06/14 12:29] jiska
Line 1: Line 1:
 +==== KUNSTNERE / ARTISTS: ====
  
- +=== Kvae og bark === 
-**Kvae og bark** (Karoline Sætre (f. Elverum, 1992) og Øyvind Novak Jenssen (f. Drammen, 1988)) er en kunstnerduo som bor og arbeider i Trysil. I sine prosjekter utforsker de forskjellige biotoper gjennom performative serveringer. De arbeider i skogen, i fjæra, på fjellet og i byen - og blir kjent med steders egenart gjennom sanking og bearbeidelse av naturens egne råvarer og materialer. Prosjektene deres tar ofte form som installasjoner med tidsavgrensede performative innslag, og baserer seg på narrativ som de har blitt kjent med gjennom lengre tilstedeværelse i kontekstene de presenteres i. Duoen bruker tekstlige og spiselige elementer for å introdusere publikum for sine observasjoner og følelser.  +(Karoline Sætre (f. Elverum, 1992) og Øyvind Novak Jenssen (f. Drammen, 1988)) er en kunstnerduo som bor og arbeider i Trysil. I sine prosjekter utforsker de forskjellige biotoper gjennom performative serveringer. De arbeider i skogen, i fjæra, på fjellet og i byen - og blir kjent med steders egenart gjennom sanking og bearbeidelse av naturens egne råvarer og materialer. Prosjektene deres tar ofte form som installasjoner med tidsavgrensede performative innslag, og baserer seg på narrativ som de har blitt kjent med gjennom lengre tilstedeværelse i kontekstene de presenteres i. Duoen bruker tekstlige og spiselige elementer for å introdusere publikum for sine observasjoner og følelser.  
  
 //**Kvae og bark** is an artist duo consisting of Karoline Sætre (f. Elverum, 1992) and Øyvind Novak Jenssen (f. Drammen, 1988). In their projects, they explore different biotopes through performative servings. They work in the forest, on the shore, in the mountains and in the city - and get to know the uniqueness of places through collecting and processing nature’s own raw materials. Their projects often take the form of installations with time-limited performative elements, and are based on narratives that they have become familiar with through a longer presence in the contexts in which they are presented. The duo uses textual and edible elements to introduce the audience to their observations and emotions. //**Kvae og bark** is an artist duo consisting of Karoline Sætre (f. Elverum, 1992) and Øyvind Novak Jenssen (f. Drammen, 1988). In their projects, they explore different biotopes through performative servings. They work in the forest, on the shore, in the mountains and in the city - and get to know the uniqueness of places through collecting and processing nature’s own raw materials. Their projects often take the form of installations with time-limited performative elements, and are based on narratives that they have become familiar with through a longer presence in the contexts in which they are presented. The duo uses textual and edible elements to introduce the audience to their observations and emotions.
Line 8: Line 9:
 // //
  
-**Geir Tore Holm** (f. Tromsø, 1966) vokste opp i Olmmáivággi/Manndalen i Troms. Han er billedkunstner, bor og arbeider på gården Øvre Ringstad i Skiptvet, Østfold sammen med Søssa Jørgensen. Sammen startet de stedskunstfellesskapet Sørfinnset skole/ the nord land i Gildeskål, Nordland i 2003. Geir Tore Holm var prosjektleder for etableringa av Kunstakademiet i Tromsø i 2007 og stipendiat ved Kunsthøgskolen i Oslo med doktorgradsprosjektet Poetikk for estetikk i endring som han disputerte med i 2017. Han har vært kurator for en rekke utstillinger, senest Nils-Aslak Valkeapää/Áillohaš ved Henie Onstad Kunstsenter. Geir Tore Holm har Statens garantiinntekt for kunstnere og fikk John Savio-prisen 2015.\\+-----
  
 +===Geir Tore Holm=== 
 +(f. Tromsø, 1966) vokste opp i Olmmáivággi/Manndalen i Troms. Han er billedkunstner, bor og arbeider på gården Øvre Ringstad i Skiptvet, Østfold sammen med Søssa Jørgensen. Sammen startet de stedskunstfellesskapet Sørfinnset skole/ the nord land i Gildeskål, Nordland i 2003. Geir Tore Holm var prosjektleder for etableringa av Kunstakademiet i Tromsø i 2007 og stipendiat ved Kunsthøgskolen i Oslo med doktorgradsprosjektet Poetikk for estetikk i endring som han disputerte med i 2017. Han har vært kurator for en rekke utstillinger, senest Nils-Aslak Valkeapää/Áillohaš ved Henie Onstad Kunstsenter. Geir Tore Holm har Statens garantiinntekt for kunstnere og fikk John Savio-prisen 2015.\\
  
-//**Geir Tore Holm** was born in Olmmáivággi/Manndalen in Troms, Norway. He is a visual artist living and working at the farm Øvre Ringstad in Skiptvet, Østfold, with Søssa Jørgensen. Together they created the land art community Sørfinnset skole/the nord land in Gildeskål, Nordland in 2003. Holm was the project manager for establishing Tromsø Art Academy in 2007 and a PhD fellow at the Academy of Fine Art in Oslo with the project Poetics for Changing Aesthetics, which was the foundation of his dissertation in 2017. He has curated a range of exhibitions, most recently Nils-Aslak Valkeapää/Áillohaš at Henie Onstad Kunstsenter. Holm holds a Norwegian state scholarship for artists [Statens garantiinntekt for kunstnere]. In 2015, he received the John Savio Award.// 
  
-**Søssa Jørgensen** (f. Oslo1968), er bosatt i SkiptvetArbeider hovedsakelig fra Skiptvet og Gildeskål. Hun er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim (1995). Parallelt til individuelt arbeid som omfatter videofotografilydkunst og performance, har hun formidlet, skrevet om og undervist i samtidskunstI samarbeide med kunstnerkollega Yngvild Færøy står hun bak “BallongMagasinet” som har produsert og vist en mengde radio- og lydkunst prosjekter. Da hun i 1993 startet «Balkong» sammen med Geir Tore Holm, med deres eget hjem som visningssted, ble spørsmål om hva kunst kan være og i hvilke sammenhenger den inngår i, sentralt for deres arbeid med kunst som praktisk dialog. De hjemlige erfaringene med kunstpraksis har ført til andre aktiviteter. De etablerte sammen med Kamin Lertchaiprasert og Rirkrit Tiravanija, kunstnere fra Thailand, «Sørfinnset skole/ the nord land» i 2003, i Gildeskål, Nordland, med fokus på naturbrukkunnskapsutveksling og småskala arkitektur og arbeider nå videre i sammenhenger hvor bred estetikk inngår i videre økologisk forståelse av samfunn, menneske og naturFor åtte år siden flyttet Jørgensen og Holm til gården Øvre Ringstadderifra blir dagene delt mellom kunstproduksjon og gårdsliv.\\+//**Geir Tore Holm** was born in Olmmáivággi/Manndalen in TromsNorwayHe is a visual artist living and working at the farm Øvre Ringstad in Skiptvet, Østfoldwith Søssa JørgensenTogether they created the land art community Sørfinnset skole/the nord land in Gildeskål, Nordland in 2003. Holm was the project manager for establishing Tromsø Art Academy in 2007 and a PhD fellow at the Academy of Fine Art in Oslo with the project Poetics for Changing Aestheticswhich was the foundation of his dissertation in 2017. He has curated a range of exhibitionsmost recently Nils-Aslak Valkeapää/Áillohaš at Henie Onstad Kunstsenter. Holm holds a Norwegian state scholarship for artists [Statens garantiinntekt for kunstnere]. In 2015he received the John Savio Award.//
  
 +-----
  
 +===Søssa Jørgensen=== 
 +(f. Oslo, 1968), er bosatt i Skiptvet. Arbeider hovedsakelig fra Skiptvet og Gildeskål. Hun er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim (1995). Parallelt til individuelt arbeid som omfatter video, fotografi, lydkunst og performance, har hun formidlet, skrevet om og undervist i samtidskunst. I samarbeide med kunstnerkollega Yngvild Færøy står hun bak “BallongMagasinet” som har produsert og vist en mengde radio- og lydkunst prosjekter. Da hun i 1993 startet «Balkong» sammen med Geir Tore Holm, med deres eget hjem som visningssted, ble spørsmål om hva kunst kan være og i hvilke sammenhenger den inngår i, sentralt for deres arbeid med kunst som praktisk dialog. De hjemlige erfaringene med kunstpraksis har ført til andre aktiviteter. De etablerte sammen med Kamin Lertchaiprasert og Rirkrit Tiravanija, kunstnere fra Thailand, «Sørfinnset skole/ the nord land» i 2003, i Gildeskål, Nordland, med fokus på naturbruk, kunnskapsutveksling og småskala arkitektur og arbeider nå videre i sammenhenger hvor bred estetikk inngår i videre økologisk forståelse av samfunn, menneske og natur. For åtte år siden flyttet Jørgensen og Holm til gården Øvre Ringstad, derifra blir dagene delt mellom kunstproduksjon og gårdsliv.\\
  
 //**Søssa Jørgensen** (b. 1968, Oslo), lives in Skiptvet and works in Skiptvet and Gildeskål. She studied at the Trondheim Academy of Fine Art and the Norwegian University of Life Sciences. In parallel to her own work that includes video, photography, sound and performance art, she has also mediated, written and lectured about contemporary art. Together with artist Yngvild Færøy and “BallongMagasinet”, she is responsible for an extensive amount of sound and radio-art productions. In 1993 she founded “Balkong” with Geir Tore Holm. With their own home serving as a exhibition space, the question of what art can be and in what context it can be contained became central to their common work, with a focus on art as practical dialogue. Art practice related to these domestic experiences has led to other long term collaborations, such as with Thai artists Kamin Lertchaiprasert and Rirkrit Tiravanija and their “land project” in Chiang Mai, Thailand. The four of them founded Sørfinnset skole/the nord land in 2003, located in Gildeskål. This project focuses on natural resource use, knowledge exchange, and small scale architecture. Eight years ago, Jørgensen and Holm moved to the farm Øvre Ringstad. Now it is a standalone measure of how to use life and the days in a meaningful way; combining theory and practice, the urban and the rural, the social and the private, nature and culture.// \\ //**Søssa Jørgensen** (b. 1968, Oslo), lives in Skiptvet and works in Skiptvet and Gildeskål. She studied at the Trondheim Academy of Fine Art and the Norwegian University of Life Sciences. In parallel to her own work that includes video, photography, sound and performance art, she has also mediated, written and lectured about contemporary art. Together with artist Yngvild Færøy and “BallongMagasinet”, she is responsible for an extensive amount of sound and radio-art productions. In 1993 she founded “Balkong” with Geir Tore Holm. With their own home serving as a exhibition space, the question of what art can be and in what context it can be contained became central to their common work, with a focus on art as practical dialogue. Art practice related to these domestic experiences has led to other long term collaborations, such as with Thai artists Kamin Lertchaiprasert and Rirkrit Tiravanija and their “land project” in Chiang Mai, Thailand. The four of them founded Sørfinnset skole/the nord land in 2003, located in Gildeskål. This project focuses on natural resource use, knowledge exchange, and small scale architecture. Eight years ago, Jørgensen and Holm moved to the farm Øvre Ringstad. Now it is a standalone measure of how to use life and the days in a meaningful way; combining theory and practice, the urban and the rural, the social and the private, nature and culture.// \\
 +-----
  
- +===Espen Sommer Eide===  
-**Espen Sommer Eide** (f.1972 i Oslo) er en komponist og kunstner basert i Bergen. Hans kunstneriske praksis involverer tidsbaserte medium, med musikk og lyd som sentrale elementer, og en eksperimentell tilnærming til instrumenter, arkiver, steder og språk. +(f.1972 i Oslo) er en komponist og kunstner basert i Bergen. Hans kunstneriske praksis involverer tidsbaserte medium, med musikk og lyd som sentrale elementer, og en eksperimentell tilnærming til instrumenter, arkiver, steder og språk. 
  
 I tillegg til installasjon og performance har han en mangeårig karriere innen eksperimentell elektronisk musikk, med utgangspunkt i technomiljøet i Tromsø på 90-tallet, med hovedprosjektene Alog og Phonophani, og en rekke utgivelser på plateselskapene Rune Grammofon, Sofa og Hubro. I tillegg til installasjon og performance har han en mangeårig karriere innen eksperimentell elektronisk musikk, med utgangspunkt i technomiljøet i Tromsø på 90-tallet, med hovedprosjektene Alog og Phonophani, og en rekke utgivelser på plateselskapene Rune Grammofon, Sofa og Hubro.
Line 35: Line 41:
  
 [[http://sommer.alog.net]]// \\ [[http://sommer.alog.net]]// \\
 +-----
  
 **Andrea Bakketun** (f. 1983, Trondheim) er en billedkunstner basert i Oslo. Hun har sin utdanning fra Rietveld Academie, Amsterdam (BFA) og Kunstakademiet i Oslo (MFA). **Andrea Bakketun** (f. 1983, Trondheim) er en billedkunstner basert i Oslo. Hun har sin utdanning fra Rietveld Academie, Amsterdam (BFA) og Kunstakademiet i Oslo (MFA).
Line 51: Line 57:
 [[http://www.andreabakketun.net/]] \\ [[http://www.andreabakketun.net/]] \\
  
 +-----
  
 **Randi Nygård** (fødd 1977 i Bergen) er ein kunstnar, kurator og skribent som bur og jobbar i Oslo. Ho har ei mastergrad frå Kunstakademiet i Trondheim, NTNU, 2006. Hennar verk tek utgangspunkt i vitskaplege fakta eller hypotesar som kryssar samfunnet og det sosiale med naturen sine krefter og evner. I tre-dimensjonale collagar, teikningar og installasjonar freistar ho å visualisera hypotesane og kreftene på ein poetisk måte. Ho har lete seg inspirera av at tida kanskje ikkje går men oppstår mellom ting, at isbrear pustar, at tennene våre er linka til evna til å hugsa og at ord på like stavingar ofte står for ting med likande visuelle former. **Randi Nygård** (fødd 1977 i Bergen) er ein kunstnar, kurator og skribent som bur og jobbar i Oslo. Ho har ei mastergrad frå Kunstakademiet i Trondheim, NTNU, 2006. Hennar verk tek utgangspunkt i vitskaplege fakta eller hypotesar som kryssar samfunnet og det sosiale med naturen sine krefter og evner. I tre-dimensjonale collagar, teikningar og installasjonar freistar ho å visualisera hypotesane og kreftene på ein poetisk måte. Ho har lete seg inspirera av at tida kanskje ikkje går men oppstår mellom ting, at isbrear pustar, at tennene våre er linka til evna til å hugsa og at ord på like stavingar ofte står for ting med likande visuelle former.
Line 59: Line 65:
  
 //**Randi Nygård** (b.1977) lives and works in Oslo. She graduated from Trondheim’s Academy of Fine Art in 2006. In 2014, Nygård was awarded the “Statens Arbeidsstipend”, Norway’s prestigious five-year working grant. Recent solo shows were held at Trøndelag senter for samtidskunst (Trondheim), YYZ Artists Outlet (Toronto, Canada), Tag Team Studio (Bergen), NoPlace (Oslo) and Akershus Kunstsenter (Lillestrøm). Nygård has also taken part in numerous group exhibitions internationally, including Kunstverein Springhornhof (Neuenkirchen, Germany), Bruce High Quality Foundation (New York), Fotogalleriet (Oslo), QB Gallery (Oslo), and Kunstnernes Hus (Oslo). Nygård has been an artist in residence at W17 Kunstnernes Hus in Oslo, the Nordisk kunstnarsenter in Dale, with Ensayos at Bruce High Quality Foundation in New York, and at URRA i Buenos Aires. She occasionally writes about art and nature and is a member of the international, interdisciplinary, and ecological project Ensayos.//  //**Randi Nygård** (b.1977) lives and works in Oslo. She graduated from Trondheim’s Academy of Fine Art in 2006. In 2014, Nygård was awarded the “Statens Arbeidsstipend”, Norway’s prestigious five-year working grant. Recent solo shows were held at Trøndelag senter for samtidskunst (Trondheim), YYZ Artists Outlet (Toronto, Canada), Tag Team Studio (Bergen), NoPlace (Oslo) and Akershus Kunstsenter (Lillestrøm). Nygård has also taken part in numerous group exhibitions internationally, including Kunstverein Springhornhof (Neuenkirchen, Germany), Bruce High Quality Foundation (New York), Fotogalleriet (Oslo), QB Gallery (Oslo), and Kunstnernes Hus (Oslo). Nygård has been an artist in residence at W17 Kunstnernes Hus in Oslo, the Nordisk kunstnarsenter in Dale, with Ensayos at Bruce High Quality Foundation in New York, and at URRA i Buenos Aires. She occasionally writes about art and nature and is a member of the international, interdisciplinary, and ecological project Ensayos.// 
 +
 +-----
  
 **Marie Nerland** er en kunstner og kurator fra Molde basert i Bergen. Hun har bakgrunn fra studier i statsvitenskap, litteraturvitenskap og har hovedfag i teatervitenskap fra Universitetet i Bergen og en MA-grad i kuratorisk praksis fra Kunstakademiet i Bergen. **Marie Nerland** er en kunstner og kurator fra Molde basert i Bergen. Hun har bakgrunn fra studier i statsvitenskap, litteraturvitenskap og har hovedfag i teatervitenskap fra Universitetet i Bergen og en MA-grad i kuratorisk praksis fra Kunstakademiet i Bergen.
Line 76: Line 84:
 Since 1999 she has been working as an artist in different collaborative performance-based projects. Upcoming projects are at Lydgalleriet (2022), Oppland kunstsenter (2022) and Paviljong Våtmark at Østensjøvannet in Oslo (2022). Her last projects have been presented at P////AKT, Amsterdam (2019), Small Projects, Tromsø (2019), Hordaland Kunstsenter (2018) and Landmark, Bergen Kunsthall (2017).//  Since 1999 she has been working as an artist in different collaborative performance-based projects. Upcoming projects are at Lydgalleriet (2022), Oppland kunstsenter (2022) and Paviljong Våtmark at Østensjøvannet in Oslo (2022). Her last projects have been presented at P////AKT, Amsterdam (2019), Small Projects, Tromsø (2019), Hordaland Kunstsenter (2018) and Landmark, Bergen Kunsthall (2017).// 
  
 +-----
  
 **Signe Lidén** (f. 1981 i Trondheim) er en kunstner basert i Oslo. Hun har en BA fra KHIO og MA fra KHIB og Nordic Sound Art programmet. Arbeidene hennes består av lydinstallasjoner og performance til mer dokumentariske former, som lydessay og arkiver. Lidén er interessert i hvordan steder resonnerer; i minnet, i språket, i materialer, som ideologiske manifestasjoner og politiske territorier. I 2019 startet hun DOKK -scene for framtidsfigurasjon, et initiativ som arbeider med å skape grobunn for et erfaringsbasert vokabular for langtidstenkning gjennom stedsstudier, instrumentbygging og produksjon av kunstverk.\\  **Signe Lidén** (f. 1981 i Trondheim) er en kunstner basert i Oslo. Hun har en BA fra KHIO og MA fra KHIB og Nordic Sound Art programmet. Arbeidene hennes består av lydinstallasjoner og performance til mer dokumentariske former, som lydessay og arkiver. Lidén er interessert i hvordan steder resonnerer; i minnet, i språket, i materialer, som ideologiske manifestasjoner og politiske territorier. I 2019 startet hun DOKK -scene for framtidsfigurasjon, et initiativ som arbeider med å skape grobunn for et erfaringsbasert vokabular for langtidstenkning gjennom stedsstudier, instrumentbygging og produksjon av kunstverk.\\ 
Line 81: Line 90:
 [[http://www.signeliden.com]]\\ [[http://www.signeliden.com]]\\
  
-//**Signe Lidén**(b. 1981 in Trondheim)  is an artist based in Oslo. Her work explores relations between place, sensing and sound. Through field recording, instrument-building and conversations, she approaches place as a dynamic becoming produced by geological, biological and atmospheric processes, as well as social and economic relations. Her work spans sound installations, video and performance to more documentary forms such as sound essays and archives.+//**Signe Lidén** (b. 1981 in Trondheim)  is an artist based in Oslo. Her work explores relations between place, sensing and sound. Through field recording, instrument-building and conversations, she approaches place as a dynamic becoming produced by geological, biological and atmospheric processes, as well as social and economic relations. Her work spans sound installations, video and performance to more documentary forms such as sound essays and archives.
  
 Lidén’s project The Tidal Sense (2019) consisted of a residency, exhibition and seminar, commissioned by LIAF. Field Modulations is a series of works and exhibitions created during Sound Art Residency at St John’s College, Oxford. Vertical Studies, a collaboration with Espen Sommer Eide, generated the performance Acoustic Shadows and Boundary Reflections (2017), shared at the Sonic Acts Festival (Amsterdam) and Borealis Festival (Bergen), and Altitude and History (2016) for the Dark Ecology project. The collaboration The Cold Coast Archive (2010–2012) was launched at the Centre for PostNatural History (Pittsburgh, 2012) and presented at The Long Now Foundation (2012), Eastern Bloc (Montreal, 2016) and L´Atelier (Nantes, 2019). She was commissioned to make works for SALT, Volt, the Hordaland Art Centre, Kunsthall Oslo, nyMusikk and Touch Radio, among others. Lidén has initiatated  the upcoming groupe projects Pavilion Wetland and Academy of Rhythmorphology with Hilde Methi and Arjen Mulder.// Lidén’s project The Tidal Sense (2019) consisted of a residency, exhibition and seminar, commissioned by LIAF. Field Modulations is a series of works and exhibitions created during Sound Art Residency at St John’s College, Oxford. Vertical Studies, a collaboration with Espen Sommer Eide, generated the performance Acoustic Shadows and Boundary Reflections (2017), shared at the Sonic Acts Festival (Amsterdam) and Borealis Festival (Bergen), and Altitude and History (2016) for the Dark Ecology project. The collaboration The Cold Coast Archive (2010–2012) was launched at the Centre for PostNatural History (Pittsburgh, 2012) and presented at The Long Now Foundation (2012), Eastern Bloc (Montreal, 2016) and L´Atelier (Nantes, 2019). She was commissioned to make works for SALT, Volt, the Hordaland Art Centre, Kunsthall Oslo, nyMusikk and Touch Radio, among others. Lidén has initiatated  the upcoming groupe projects Pavilion Wetland and Academy of Rhythmorphology with Hilde Methi and Arjen Mulder.//